woensdag 8 november 2017

RECENSIE | De wolf van Colombes - Koen Strobbe

Nadat Laura en Nicolas hun drukke leven in Parijs vaarwel zegden, wordt een oude Provençaalse dokterswoning hun nieuwe droom. Terwijl ze gulzig het herfstige Zuiden ontdekken, worden ze geconfronteerd met de intriges van de plaatselijke bevolking. Het hele dorp aast op het landgoed van rijke truffelboer, de plaatselijke notaris draait zijn hand niet om voor wat fraude meer of minder en zelfs aan het verleden van hun nieuwe woning ontdekken ze een diepzwarte rand. Voor ze het goed en wel beseffen, raken ze verstrikt in een kluwen van vastgoedzwendel, onfrisse wijnhandel, kinderroof en iets wat veel weg heeft van nazipraktijken.

Vorige zomer genoot ik van Kruis en munt, het veelbelovende debuut van Koen Strobbe. Daarna schreef hij samen met Pieter Aspe Blankenberge Blues. Nu is hij weer helemaal terug met een nieuwe misdaadroman.

In De wolf van Colombes neemt Koen Strobbe de lezer weer mee naar zijn geliefde Provence. Nicolas en Laura nemen hun intrek in een oude dokterswoning in Colombes-sur-Ciel. Al snel komen ze erachter dat het leven in het rustige dorpje niet altijd is wat het lijkt. Er borrelen heel wat intriges en vetes onder de oppervlakte. Zo is er de plaatselijke truffelboer op wiens landgoed het halve dorp lijkt te azen. En de notaris die het niet zo nauw neemt met de wet. En wat te denken van "de Schim" die 's nachts met zijn schapen ronddwaalt en op de hoogte lijkt te zijn van zowat dat er speelt in Colombes-sur-Ciel?

Idylle of nachtmerrie?
Al vanaf de eerste bladzijde wordt duidelijk dat het idyllische leven in de Provence heel snel kan veranderen in een nachtmerrie. Het verhaal grijpt je onmiddellijk bij de keel en door het hoge tempo laat het je ook niet meer los. In eerste instantie lijken de verschillende gebeurtenissen niet met elkaar in verband te staan, maar stilaan vallen alle puzzelstukjes in elkaar.

Plus voor personages en sfeer
Nicolas en Laura proberen als nieuwkomers hun plek te vinden in een gesloten, bekrompen dorpsgemeenschap die het niet hoog op heeft met buitenstaanders. De auteur weet heel goed die beklemmende sfeer die er heerst in het dorp weer te vangen. Daarenboven zijn Nicolas en Laura, net zoals de belangrijkste nevenpersonages, prima uitgewerkt. Dialogen lopen zonder meer vlot en zijn doorspekt met subtiele humor. Alle ingrediënten dus voor een vlotlopende misdaadroman.

Complexe thriller
Kinderroof, de Japanse maffia, wijnfraude en een aantal onrustwekkende verdwijningen. Net zoals in Kruis en munt brengt de auteur heel wat verschillende elementen - die op het eerste zich niks met elkaar te maken hebben - op een geloofwaardige manier bij elkaar. Al die verschillende elementen zorgen voor een heerlijk complexe thriller met veel afwisseling, maar ook soms voor verwarring. Met de vele verhaallijnen die aan bod komen zou je nog minstens één ander boek kunnen vullen. Ik kan dus alleen maar hopen dat Koen Strobbe nog voldoende inspiratie over heeft voor een volgende misdaadroman, want daar kijk ik alleszins naar uit.

De wolf van Colombes
Koen Strobbe
ISBN 9789022334379