woensdag 25 oktober 2017

RECENSIE | De Fling - M.C. Julien

Wanneer Riley West eindelijk haar eindexamen heeft gehaald, wil ze niets liever dan vrijheid. Ze besluit om samen met haar twee beste vrienden, Sem en Stef, vier weken lang weg te vluchten naar Italië. Het eerste dat de eindexamenstudenten willen, is natuurlijk zwaar feest vieren. Op naar een echte Italiaanse disco! Riley ontmoet daar iemand, waardoor haar leven een stuk ingewikkelder wordt.

Matthew Dalivio is een echte Italiaan. Zijn vrienden noemen hem de badboy van Cavallino. Niemand weet hem in de hand te houden. Zijn oog valt uiteraard op Riley, die er zelf maar niets van begrijpt.

Zullen de twee elkaar trotseren of blijft Riley liever haar hele vakantie weg van deze Italiaan met zijn grote reputatie? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...

De achttienjarige Claire Julien begon met schrijven op Wattpad, waar haar verhaal over Riley en Matthew veel bijval kreeg. Ondertussen is De Fling ook een echt boek én mocht ik deze zomerse YA lezen.

In De Fling spelen de Nederlandse Riley en de Italiaanse Matthew de hoofdrol. Ze ontmoeten elkaar op de camping waar Riley met haar beste vrienden Sem en Stef op vakantie is en Matthew werkt. Hun eerste ontmoeting zorgt voor vuurwerk, maar niet meteen van verliefdheid. Riley wilt niks met die Italiaanse macho te maken hebben en rustig genieten van haar vakantie. Matthew denkt daar echter anders over en stelt alles in het werk om het hart van zijn meravigliosa Riley te veroveren.

Luchtig en zomers
De zon, het mooie Italië en nog meer mooie Italianen vormen de ingrediënten voor dit luchtige, zomerse boek. Als je nu denkt dat dit een cliché verhaal is, dan heb je tot op zekere hoogte gelijk. Maar er is meer. Claire heeft heel wat extra elementen en subplots toegevoegd aan het verhaal van Riley en Matthew, waardoor het geheel net iets meer inhoud en body krijgt. Zo is er Riley's eetstoornis die nog steeds op de loer ligt en haar zelfbeeld erg beïnvloedt. De zelfzekere Matthew lijkt de geknipte persoon om haar hiermee te helpen, was het niet dat hij zelf ook de nodige issues heeft. Issues die verder gaan dan zijn reputatie.

Relaxte sfeer
Aan alles merk je dat de schrijfster regelmatig in Italië vertoefd heeft en dat het land een stukje van haar hart gestolen heeft. De dialogen zijn doorspekt met Italiaanse woorden en zinnetjes, wat bijdraagt tot de relaxte sfeer die het boek kenmerkt, maar zeker in het begin lopen ze niet lekker en lijken ze te veel op spreektaal. Gelukkig verbetert dit gaandeweg. Claires schrijfstijl evolueert doorheen het boek, alsof ze haar stem als schrijfster gevonden heeft. Heel mooi om te zien.

Geen insta love
Tegelijk vond ik het een verademing om nog eens een verhaal te lezen waarin de personages niet getroffen worden door "insta love". Meer nog, de aanvankelijke ruzies tussen Riley en Matthew behoren tot de meest vermakelijke passages uit het boek.

De Fling is een lekker luchtig boek dat je nog even terugbrengt naar de zomer. De combinatie van fijne personages, het mooie Italië en een hartverwarmende vakantieliefde zorgt daar wel voor.

De Fling
M.C. Julien