dinsdag 7 maart 2017

RECENSIE | Echte liefde vind je in de boekhandel - Veronica Henry

Nightingale Boeken, aan de hoofdstraat van een Engels stadje, is een droom voor de echte boekenliefhebber. Emilia Nightingale heeft het echter moeilijk en de verleiding om de winkel te verkopen is groot. Maar ze heeft haar pas overleden en zeer geliefde vader beloofd dat ze zijn werk zou voortzetten. Ook de klanten willen graag dat de boekhandel blijft. Sarah Basildon, de eigenaresse van Landgoed Peasebrook, kwam vaak haar hart uitstorten. Of had zij ook een andere reden om langs te komen? Gelukkig heeft Emilia naast beste vriendin Andrea en collega Dave ook heel veel aan Marlowe, een goede vriend van haar vader – die een stuk jonger blijkt te zijn dan ze dacht…

Wanneer Emilia's vader Julius overlijdt, komt ze voor een moeilijke keuze te staan. Neemt zij Nightingale Boeken over zoals ze haar vader op zijn sterfbed beloofd heeft? Haar hart zegt volmondig "ja", maar diep vanbinnen weet ze dat het eigenlijk geen goed plan is. Julius had een hart voor boeken, niet voor zaken. De boekhandel is daardoor al tijden verlieslatend en als ze daar verandering in wilt brengen, zal ze het roer radicaal moeten omgooien. De verleiding is dan ook groot om de winkel te verkopen aan een rijke projectontwikkelaar, maar als het aan de inwoners van Peasebrook ligt, komt daar niks van in huis. Hun geliefde boekhandel moet blijven en daar hebben ze hun redenen voor. Bij Nightingale Boeken vonden ze niet alleen hun lievelingslectuur, maar ook een luisterend oor.

Veronica Henry heeft met Echte liefde vind je in de boekhandel een goed gevuld boek geschreven, vol met sympathieke, kleurrijke personages. Zo is er Marlowe, Julius' beste vriend, Sarah, eigenaresse van het landgoed, Thomasina, een lerares met een missie en Bea, een huismoeder die haar oude leventje mist. Allemaal hebben ze hun eigen verhaal dat op één of andere manier verbonden is met de boekhandel. In het begin was het dan ook even wennen, al die personages die de revue passeren. Toch hebben ze allemaal iets toe te voegen aan het verhaal en zijn ze opvallend goed uitgewerkt.

Maar het zijn niet alleen de karakters die het boek zo'n bijzondere ambiance geven. Nightingale Boeken kwam voor mijn ogen tot leven en ik zag me er zo rondlopen. In heel Peasebrook trouwens, want ook de rest van het stadje en het landgoed ademen die typisch Engelse sfeer. En dan zijn er nog de boeken en de talloze herkenbare gesprekken daarover. Ik bleef maar quotes aanduiden!

"Dat was dus waarom mensen lazen. Omdat boeken dingen uitlegden, hoe je dacht en hoe je je gedroeg. En ze lieten je beseffen dat je niet alleen stond in dat doen wat je deed en voelen wat je voelde." - pag. 272

Een echte feelgood roman, beter kan ik dit boek niet omschrijven. Het verhaal omhult je als een warme deken en je blijft intens gelukkig achter na het omslaan van de laatste pagina.

Echte liefde vind je in de boekhandel
Oorspronkelijke titel: How to Find Love in a Bookshop