vrijdag 10 juni 2016

RECENSIE | Beschadigd - Ika Gerritsen

Op het eerste gezicht lijkt het leven van Kirsten geweldig. Wat echter niemand weet, is dat ze wordt geteisterd door nachtelijke paniekaanvallen, veroorzaakt door een traumatische gebeurtenis in haar jeugd. De enige die op de hoogte is van Kirstens angsten is haar vriend Mark, maar juist hij toont totaal geen begrip. Het doet Kirsten besluiten haar spullen te pakken en bij hem weg te gaan.

Dan krijgt Kirsten het nieuws dat haar oma Veronica onverwacht is overleden. Hoewel ze geen warme band hadden, biedt het haar wel de mogelijkheid om in het huis van haar oma te gaan wonen. Om de kosten te drukken, verhuurt ze een kamer aan de levenslustige Elise.

Kirsten en Elise vinden aanwijzingen die twijfels oproepen over de doodsoorzaak van Veronica. Was dit wel een ongeluk? Nieuwsgierig gaan de vrouwen op onderzoek uit. Daardoor komen niet alleen de spoken uit Kirstens verleden weer tot leven, maar brengen ze ook zichzelf in groot gevaar.


De proloog zuigt je het verhaal in en roept talloze vragen op die je heel graag beantwoord wilt zien. De spanning neemt na de proloog een beetje af maar blijft tussen de regels door altijd aanwezig. In een schijnbaar alledaagse, oer-Hollandse setting ontspint zich een realistisch maar rampzalig scenario.

De vierentwintig jarige Kirsten is een sympathiek personage waar ik me makkelijk in kon verplaatsen. Korte hoofdstukjes die zich afwisselend in het nu en in Kirstens jeugdjaren afspelen, zorgen voor vaart in het verhaal. Tegelijk leer je Kirsten beter kennen en begrijp je langzaam maar zeker waar haar nachtmerries en paniekaanvallen vandaan komen. 

Hoewel ik vrij snel dacht te weten wie Kirstens oma vermoordde, wist de schrijfster me toch een paar keer op een zijspoor te zetten. Het is een vrij dun boek, waardoor Kirstens zoektocht voor mijn gevoel nogal snel wordt afgewikkeld. De verhaallijnen laten in ieder geval ruimte voor meer uitdieping, vooral naar het einde toe. De uiteindelijke ontknoping is er eentje die ik niet kon voorzien en die ik toch even moest laten bezinken. 

Ika Gerritsen heeft met Beschadigd een overtuigend debuut geschreven. Ik ben benieuwd naar meer!

Benieuwd geworden naar deze thriller? Ik mag van uitgeverij LetterRijn een exemplaar weggeven, kijk hier wat je daarvoor moet doen!


Beschadigd
Ika Gerritsen
Aantal pagina's: 270
ISBN 9789491875250
Uitgeverij LetterRijn (mei 2016)

Met dank aan de uitgeverij voor het recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten