zaterdag 4 mei 2013

Sneak preview: Recensies op komst!

Bij een nieuwe maand horen nieuwe boeken! Vandaag al een preview van een paar recensies die je zeker in mei zult zien verschijnen bij Boekboetiek!

at-summer's-end-kim-de-bruin

Drift - Peter Van Beek (De Crime Compagnie)

Aan boord van de veerboot naar Texel vindt rechercheur Lone Telander het bevroren lichaam van een oudere man in een achtergebleven vrachtwagen. Ze beseft meteen dat deze moord niet op zichzelf staat en vraagt versterking. De dood van de man blijkt het begin van een reeks gruwelijke moorden, waarbij Lone en haar collega's volledig in het duister tasten. Totdat de moordenaar wel heel erg dichtbij komt...

At summer's end - Kim de Bruin (LetterRijn)

Een complete verandering in het leven van de 15-jarige Lynn valt samen met de komst van de zomer. Met de verhuizing naar haar vader in het huis aan zee, laat ze haar moeder en het vertrouwde leven achter zich. Ineens heeft ze ook het gezelschap van zijn nieuwe vrouw en haar drie kinderen. Lynn moet erg wennen aan haar stiefmoeder, nieuwe broers en zusje. Met de jongere Leigh en Robin kan ze het goed vinden, maar haar 18-jarige stiefbroer Brandon keurt haar geen blik waardig en weigert een woord met haar te wisselen. Al snel begint Lynn een enorme hekel te krijgen aan hem en zijn afstandelijke houding. Wanneer Lynn voor het eerst tot over haar oren verliefd wordt, lijkt haar leven mooier en leuker dan ooit tevoren. Echter zorgt een dramatische gebeurtenis er voor dat Lynn zich meer en meer in zichzelf terugtrekt. At summer’s end is het verhaal van een gewoon meisje dat zich staande probeert te houden in een wereld waarin na de zomer niets meer hetzelfde zal zijn.

Het spel van Floor - Renee van Amstel (Karakter Uitgevers)

Na Rick heeft Floor nooit meer gevonden wat ze werkelijk zocht: een nieuwe liefde die ook in staat was haar verlangen naar overgave te bevredigen. Tijdens de zoveelste opschoning van haar leven, doet ze niet alleen de laatste minnaar weg maar solliciteert ze ook naar een nieuwe baan als marketingmanager bij de glossy WAN! Voor een commercial van dit magazine komt ze in contact met de cameraman Jon. Hij 'ziet' (want hij is tenslotte cameraman) wie ze werkelijk is: een mooie, jonge vrouw die hunkert naar overmeestering. Jon is een zeer bedreven BDSM'er, thuis in de Japanse bondagetechniek shibari. Hij wekt opnieuw haar verlangen naar overgave, maar maakt - aanvankelijk - nauwelijks gebruik van haar bereidheid om zich aan hem te onderwerpen. En dan komt Rick weer in beeld.

Vriend aan het front - Walter Flex (Walburg Pers)

De dichter en oorlogsvrijwilliger Walter Flex beschrijft in deze autobiografische novelle zijn vriendschap met Ernst Wurche, een theologiestudent die over oorlog, opoffering en Deutschtum en 'de nieuwe mens' al even verheven opvattingen koestert als de schrijver zelf. Het boek is een ode aan zijn vriend die in augustus 1915 aan het oostelijk front is omgekomen. Het biedt een verrassend, verhelderend beeld van de gemoedstoestand waarmee honderdduizenden Duitse jongeren ten strijde trokken. Door de vroegtijdige dood van de auteur in 1917 stond de novelle symbool voor de versmelting van de literatuur met het 'echte' leven, wat het werk zijn stormachtige doorbraak bezorgde. Het werd een houvast voor de frontsoldaat en na de oorlog werd het een cultboek van de jonge generatie, waarvan er meer dan 700 000 exemplaren werden verkocht.

Welke boeken staat er op jouw leeslijstje deze maand?

1. Ben benieuwd naar wat je van Drift zal vinden. Ik heb het boek net uitgelezen, morgen komt de recensie online.

At summer's end klinkt me goed in de oren, maar eens naar op zoek.