zaterdag 20 april 2013

Boeken van toen #1

Al bijna een jaar lang pen ik na het lezen van een boek mijn persoonlijke mening hier neer op mijn blog. Natuurlijk las ik in het preblogtijdperk ook veel boeken en ook toen al schreef ik mijn deskundige mening neer in een Uitgelezen-boekje, ieder boek kreeg van mij een score op 10. In deze nieuwe rubriek deel ik het leukste en meest opvallende leesvoer van toen met jullie!



Het theehuis op Mulberry Street - Sharon Owens
Muldoon's, het theehuis van Penny en Daniel Stanley staat bekend om de gezellige sfeer en de fantastische kersentaart, maar net als haar eigenaars, is het enigszins aan slijtage onderhevig...
Als het aan Penny ligt renoveren ze het theehuis en werken ze aan hun relatie, maar het komt niet aan bij Daniel. Ze stort zich dan maar volop in het werk en de contacten met de vaste gasten van Muldoon's. Zoals Sadie, die stiekem langskomt voor thee met gebak om te ontsnappen aan haar dieet en haar man. De jonge kunstenares Brenda, die geen cent te makken heeft en bijna dagelijks in het theehuis neerstrijkt om lange brieven te schrijven aan haar idool Nicolas Cage, en Clare die na twintig jaar terug is gekeerd vanuit New York, op zoek naar haar verloren liefde. Intussen rijzen bij Penny de twijfels over haar huwelijk met Daniel, en wanneer ze besluit het theehuis zelf grondig onder handen te nemen, ontdekt ze geheimen uit het verleden die Muldoon's en haar bezoekers voorgoed zullen veranderen.

Dit boek kan ik me nog zo voor de geest halen. Het eerst wat me aansprak was die mooie cover - ik vind hem nog altijd geweldig - maar ook het verhaal is superromantisch. Een echt wegdroomboek!
Score in 2006: 9/10


De zevende doodzonde - Lisa Jackson
Abby Chastain wordt achtervolgd door pijnlijke geheimen. Twintig jaar geleden heeft ze met afschuw gezien hoe haar moeder uit het raam van een inrichting voor geesteszieken sprong. Abby is er altijd bang voor geweest dat zij op een dag ook krankzinnig zou worden.
In New Orleans waart een seriemoordenaar rond. De slachtoffers worden gedood in paren – geen connectie, geen duidelijk motief, geen echte aanwijzingen. Rechercheur Reuben Montoya gaat op onderzoek uit om de dader te ontmaskeren. Zijn enige aanwijzing is Abby, de voormalige echtgenote van een van de slachtoffers. Maar is ze wel te vertrouwen?
Als er opnieuw lijken worden aangetroffen in perverse, geënsceneerde situaties, wordt Montoya's opdracht tot een wanhopige race om een moordenaar te vinden die steeds dichter bij huis toeslaat…

Ik denk dat het één van de eerste echte thrillers was die ik ooit las en ik vond het zo huiveringwekkend dat het verhaal me nog dagen (en nachten) achtervolgd heeft.
Score in 2007: 9/10


Het geheim van de maagd - Nancy Pickard
Bij het gehucht Small, Plains wordt in een vreselijke sneeuwstorm het naakt en dode lichaam van een jonge vrouw gevonden. Niemand weet wie ze is. Kort daarna verdwijnt de jonge Mitch Newquist. Zeventien jaar later is het mysterieuze meisje een lokale mythe geworden: haar naamloze graf wordt bezocht door mensen van heinde en verre, die geloven dat 'de Maagd' helende krachten heeft. Wanneer Mitch naar Small Plains terugkeert, lijkt het uur van de waarheid zich eindelijk aan te dienen. Wat is er die dramatische winternacht precies gebeurd?

Ook dit boek koos ik uit op basis van de cover, maar ook het verhaal heeft me niet teleurgesteld, getuige die hoge score!
Score in 2007: 9.5/10


Obsessie - A.S. Byatt
Twee jonge academici komen op het spoor van een geheime liefde tussen de Victoriaanse dichters Christabel LaMotte en Rudolph Henry Ash. Hun onderzoek via gedichten, brieven en dagboeken voert hen uiteindelijk naar het vervallen graf van Ash, waar hij begraven ligt met zijn geheim. 

Dit boek zou ik graag nog een keer opnieuw lezen, maar dan in het Engels. Het is een hele dikke pil, maar echt de moeite waard. Ook de film met Gwyneth Paltrow is heel mooi!
Score in 2008: 9.5/10


3 opmerkingen:

  1. Leuke post! Het geheim van de maagd lijkt mij een super mooi boek.

    x

    Chicks About Fashion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke post! Leuk om te lezen wat je vroeger veel las :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk artikel. Obsessie lijkt me een erg gaaf boek.

    BeantwoordenVerwijderen