woensdag 27 maart 2013

TAG | Breaking the spines

Bron: flickriver.com
Ik heb jullie al wel eens verteld over mijn hardcover-obsessie en de daarbij horende fobie voor gebroken/kromgetrokken ruggen (zie deze post). Deze Breaking the spines-tag kwam ik tegen bij De Lady Library en ik vond hem dan ook erg toepasselijk.

Breek jij de rug van jouw boeken of houd je ze liever zo goed als nieuw?
Ik probeer een boek altijd zo goed als nieuw te laten. Ik maak er bijna een sport van om paperbacks uit te lezen zonder dat de rug breekt of krom trekt. Zo'n rug die kraakt, ik krijg bijna kippenvel van het geluid alleen. Dat is ook de reden waarom ik niet graag boeken uitleen...

Als jij graag je boeken zo nieuw mogelijk houdt, heb je ooit per ongeluk een rug gebroken?
Bij iets dikkere paperbacks buigt de rug vaak al zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Dus ja, ik heb wel eens per ongeluk een rug gebogen.

Wat vind je ervan als je een tweedehands boek koopt en de rug is gebroken?
Tweedehands boeken koop ik vooral als het gaat over oudere of specialere boeken die niet meer zo makkelijk te krijgen zijn in de gewone boekhandel. Naar die boeken ben ik dan echt op zoek, dus het maakt me dan niet veel uit of de rug gebroken is. Al geef ik wel de voorkeur aan hardcovers of boeken die er zo goed als ongelezen uit zien.

Een gebogen rug betekent dat een boek met liefde is gelezen. Ben je het daar mee eens of niet?
Daar ben ik het niet mee eens. Veel mensen kraken de ruggen van boeken gewoon omdat ze het een leuk geluid vinden. Een boek dat ik met liefde gelezen heb, is een boek waarbij ik mijn best heb gedaan om de rug niet te breken.

Koop je liever gebonden of paperback boeken?
Ik koop het liefst hardcovers. Ze staan mooier in mijn boekenkast en ze blijven er langer mooi uitzien. Wel jammer dat ze vaak zo veel duurder zijn.

Vouw je wel eens de hoeken van bladzijdes tot ezelsoren als je geen boekenlegger bij de hand hebt?
Nee dat doe ik eigenlijk nooit. Ik onthoud desnoods het paginanummer, maar een ezelsoor maken doe ik niet.


Voel je vrij om deze tag over te nemen als je hem leuk vindt! Laat je de link achter bij de reacties?

Tot de volgende keer!
Annelies 

8 opmerkingen:

  1. Ik had hem ook al voorbij zien komen bij de Lady Library ja :) Hele leuke tag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo te lezen ben je echt zuinig op je boeken. Leen je wel eens boeken uit? Want ik neem aan dat je dan een beetje bang bent voor beschadigingen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik ben er echt zuinig op. Ik leen wel eens boeken uit, maar niet mijn beste boeken zeg maar. Mensen durven ondertussen ook niet goed meer vragen of ze een boek van me mogen lenen, uit schrik dat ze er iets mee doen wat ik niet wil :-)

      Verwijderen
  3. Een leuke tag, echt iets voor een boekenliefhebber !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik probeer ook altijd de paginanummers te onthouden als ik geen boekenlegger bij de hand heb, maar het is me nog nooit gelukt. :P

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij bent lief voor je boeken! Boekenruggen kraak ik nooit expres, maar het gebeurt wel regelmatig. Echt erg vind ik het niet, want dan zie ik ook dat het een gelezen boek is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij veel boeken gaat het ook gewoon per ongeluk, daar kun je niks aan doen.

      Verwijderen
  6. Heerlijk dat je zo zuinig bent op je boeken. Mensen die hun boeken buigen of erger mijn boeken buigen dat doet gewoon pijn

    BeantwoordenVerwijderen